5 osvedčených tipov, ako naučiť deti jesť ryby
20. marec 2019 Autor: Kateřina Madaras Foto: Kateřina Madaras, Tomáš Rada

Ryby sú nevyhnutné pre správny vývoj detí. Sú zdrojom predovšetkým prospešných nenasýtených mastných kyselín a jódu. Organizmus si tieto látky nevie v dostatočnom množstve vytvoriť sám. Preto je potrebné ich deťom dopriať práve v strave. 

Doba, kedy na vrchole ponuky rýb boli predpražené rybie prsty alebo zmrazené filety tresky plné vody je preč. Dnes na pultoch špecializovaných obchodov nájdete širokú ponuku čerstvých morských rýb a morských plodov. V MyFish sú to celé morské ryby alebo filety, z voľného lovu aj chovu. 

Ani pri sladkovodných rybách sa nemusíte obmedziť len na kapra. U nás dostanete napríklad aj lososa z Nórska, s certifikátom Label Rouge zo Škótska alebo v sezóne divého lososa nerku.

 

Prestížne označenie Label Rouge nesú potraviny tej najvyššej kvality a chuti. Škótskeho lososa s touto známkou farmári chovajú v neporušenej prírode členitého skalnatého pobrežia. Rovnako, ako divý losos nerka obsahuje menej tuku. 

Odporúčame tiež pstruhy v EKO kvalite z rybárstva Stupava. Ryby tu chovajú v prirodzenom prostredí, kde má každá ryba dostatok priestoru na život. Takto chované ryby majú prirodzenú chuť a farbu a neobsahujú toľko tuku. 

Výbornou voľbou sú aj sivone z malebného pstruhárstva na Šumave, kde sú v prostredí pôvodného mlyna ryby chované tradične a s láskou.




Bezosporný výživový prínos rýb

V poslednom čase sa objavujú diskusie o tom, či je prospešné jesť ryby kvôli kontaminácii ťažkými kovmi a ďalšími cudzorodými látkami. Odborníci sa však zhodujú, že prínosy konzumácie rýb jednoznačne prevažujú a pozitívny vplyv na ľudské zdraví je jednoznačný.

Každá ryba obsahuje odlišné spektrum prospešných látok. Ideálne je striedať jednotlivé druhy rýb, a to morské aj sladkovodné, tučnejšie aj menej tučné.

Pečeň mnohých druhov rýb a filety tučných rýb obsahujú značné množstvá vitamínov rozpustných v tukoch: A, D a E. Vitamíny rozpustné vo vode (niacín, B6 a B12) sú obsiahnuté v takom množstve, že 150g porcie rýb pokryje dennú dávku. Všeobecne obsahuje červená svalovina rýb viac vitamínov (a stopových prvkov) ako biela. Dobrými zdrojmi vitamínov preto sú napr. sleď, sardinka, makrela či tuniak.

Svalové tkanivo rýb je chudobné na sodík (30 – 100 mg/100 g) a bohaté na draslík (200 – 400 mg/100 g). V porovnaní s ostatnými potravinami majú morské ryby vysoký obsah stopových prvkov ako jód a selén. Potrebnú dennú dávku jódu (180 – 200 µg) Je možné dodať porciou 150 g rýb. Dobrým zdrojom jódu je losos, treska obyčajná, makrela a pakambala (Scophthalmus), ktoré ho prijímajú z morskej vody značné množstvo.

Selén, ktorý je významnou súčasťou enzýmov a ďalších bielkovinných látok podieľajúcich sa na antioxidačných procesoch a blokovaní ťažkých kovov sa vo filetoch morských rýb vyskytuje v množstve 25 – 40 µg/100 g, tzn., že porcia 150 – 200 g rýb pokryje potrebnú dennú dávku*.




Ako naučiť deti jesť ryby

Často sa ale stáva, že deti ryby rady nemajú. Ako ich ale tomuto zdravému návyku naučiť? Určite v tom nie ste sami, s týmto problémom sa rodičia stretávajú často.  Všetko našťastie má svoje riešenie. Máme pre vás niekoľko rád, ktoré možno práve u vás budú fungovať.  

1
Zakopaný pes býva často už v jedálničku domácnosti, kde dieťa vyrastá. Ruku na srdce, ako často doma pripravujete ryby? Máte ich naozaj radi? Striedate ich druhy a skúšate nové recepty? 

Jedlá z rýb u nás nie sú tak tradičné, ako napríklad u južanských národov. To je ale škoda. Batoľatá aj staršie deti sa učia tým, že napodobňujú ostatných a to hlavne svojich rodičov. Urobte u vás z rýb bežnú súčasť stravy, nie len špeciálne či sviatočné jedlo, ako je to napríklad na Vianoce. Jednoducho „pozvite ryby“ k vám domov. Uvidíte, že vaša ratolesť sa skôr či neskôr pridá sama. 




2
Ponúkajte dieťaťu ryby opakovane. Pokiaľ si dieťa na nový pokrm zvykne, môže to trvať. Obrňte sa trpezlivosťou. Ponúknuť nové jedlo mu budete musieť možno až 7-15 krát, pokiaľ si na novú chuť zvykne. 

Nútením ale nič nedosiahnete. Dieťa si jedlo bude spájať s negatívnymi emóciami a na prieskum nových chutí sa už len tak nevydá. 

3
Nakombinujte dieťaťu rybu s potravinou, ktorú už pozná. Rolu hrá tiež vôňa, farba, ale aj to, ako pokrm naservírujete. Skúste sa s tanierom pohrať, akoby ste hostili toho najnáročnejšieho hosťa. Napríklad svoju svokru. 

Alebo na tanieri vytvorte obrázok napríklad vo tvare rybičky. Odvrátite pozornosť a pri stole vytvoríte príjemnú a nenútenú atmosféru. 

4
Rybu môžete schovať aj do rôznych nátierok alebo rybích karbonátok. Vyvarujte sa ale vyprážaným rybím prstom a uprednostnite radšej čerstvé ryby z overeného a špecializovaného obchodu. Karbonátky môžete upiecť aj v rúre na papieri na pečenie, je to oveľa zdravšie, ako praženie na oleji. 


  

5
Pozor na kosti. Dospelých aj deti odrádza, keď musia z ryby vyberať kosti. Vyberajte také druhy, ktoré kosti skoro nemajú alebo idú vopred ľahko a bez zvyškov odstrániť. Najlepšie je kúpiť si už vyfiletované ryby. 

Na lepší prehľad prikladáme tabuľku s prehľadom obsahu kostí v rybích filetoch. 






*SUKOVÁ, Irena. Složení a výživový význam ryb[online]. 29.3. 2013 [cit. 2019-03-05]. Dostupné z: http://www.agronavigator.cz/default.asp?typ=1&val=125638&ids=166&ch=13

ĎALŠÍ ČLÁNKY





NENECHAJTE SI UJSŤ NOVINKY ZO SVETA MYFISH
PREDAJŇA FRESHMARKET

Rožňavská 1A, 83104 Bratislava
e-mail: freshmarket@myfish.sk

AKCEPTUJEME PLATOBNÉ KARTY:


SLEDUJTE NÁS: